Actiegroep Dolle Mina
‘Baas in eigen buik’

Dolle Mina lanceert tijdens een inval bij een gynaecologencongres in Utrecht de kreet ‘Baas in eigen Buik’, 14 maart 1970, Jaap Herschel (SpaarnestadPhoto / Collectie IAV- Atria).

Dolle Mina lanceert tijdens een inval bij een gynaecologencongres in Utrecht de kreet ‘Baas in eigen Buik’, 14 maart 1970, Jaap Herschel (Spaarnestad

Photo / Collectie IAV- Atria).

Over Dolle MIna

In 1969 is de actiegroep Dolle Mina het niet eens met de positie van vrouwen in Nederland. Vanaf januari 1970 organiseert Dolle Mina opvallende en ludieke acties die een duidelijk boodschap overbrengen: man en vrouw moeten dezelfde keuzemogelijkheden hebben. Ook de naam van de actiegroep trekt de aandacht. Het is een verwijzing naar de feministe Wilhelmina Drucker (1847-1925). Drucker was ruim vijftig jaar vóór Dolle Mina één van de eerste Nederlandse feministes en oprichtster van de Vrije Vrouwen Vereeniging.

 

Na de oprichting en eerste actie van Dolle Mina in 1970 ontstaan er Dolle Mina afdelingen verspreid over heel Nederland. Hoewel Dolle Mina symbool is komen te staan voor de ‘tweede feministische golf’, zijn er in deze periode ook andere feministische actiegroepen actief: Man Vrouw Maatschappij, Flamboyant, Sister Outsider en Paarse September. 

lesprogramma Dolle mina

 

 De lessen van Dolle Mina bestaan uit vier kennisclips en bijbehorende lespakketten over de acties en eisen van Dolle Mina en de context van de ‘tweede feministische golf’. De lessen zijn geschikt voor bovenbouw vmbo en havo/vwo. Voor de docent is er achtergrondinformatie over het thema, een handleiding en een antwoordvel opgenomen.

Eén kennisclip plus lespakket is geschikt voor een les van ca. 50 minuten. De kennisclips en bijbehorende lespakketten hebben ieder een eigen thema.

Colofon:
Het overgrote deel van de archiefstukken uit de kennisclips en lespakketten zijn afkomstig uit het archief van Dolle Mina. Het Dolle Mina archief bevindt zich bij Atria. Het archief is van grote waarde omdat het via afbeeldingen, objecten en documenten de invloed van Dolle Mina op de ‘tweede feministische golf’ toont.

 

De lessen van Dolle Mina zijn aangeboden en ontwikkeld door Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, en Van Gisteren, oprichter en bestuurder van Stichting F-Site, educatieplatform over vrouwen uit de geschiedenis. Het lesprogramma is mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Aletta Jacobs Fonds.

Educatieclip Dolle Mina over ‘Het keurslijf van de vrouw’

In 1969 werd de actiegroep Dolle Mina opgericht. Met verschillende acties maakten de Dolle Mina’s duidelijk dat ze af wilden van het keurslijf van de vrouw. Vrouwen kregen nog vaak te maken met onrecht en achterstelling. Dolle Mina eiste onder andere ‘gelijk loon voor gelijke arbeid’ en ‘alle opleidingen ook toegankelijk voor de vrouw’.

Educatieclip Dolle Mina over ‘Baas in eigen buik’

Een van de belangrijkste actiepunten van zowel Dolle Mina als andere vrouwenorganisaties uit de jaren zeventig was ‘abortus vrij’. Vrouwen wilden beschikking over hun eigen lichaam en eisten de verwijdering van abortus uit het Wetboek van Strafrecht. Dolle Mina bedacht de bekende uitspraak ‘Baas in Eigen Buik’ om aandacht te vragen voor het recht van vrouwen om zelf te beslissen over abortus.

Educatieclip Dolle Mina over ‘Van wie is de straat’.

Dolle Mina vroeg met de ‘Aktie hoge nood’ aandacht voor het ontbreken van openbare toiletten voor vrouwen. Ze maakten duidelijk dat de openbare ruimte vooral is ingericht voor mannen. Vrouwen voelden zich op straat niet gelijkwaardig aan mannen. Met het nafluiten van mannen op straat keerden de Dolle Mina’s de rollen om. Ook met vrouwenbladen, vrouwenfestivals en ontmoetingscentra eisten vrouwen hun plek in het openbare leven op.

Educatieclip Dolle Mina over ‘Feminisme voor iedereen’.

Dolle Mina richtte zich met haar ludieke acties vooral op witte heteroseksuele vrouwen. Vrouwen die zich hier niet in herkenden zetten vanaf halverwege de jaren zeventig en tachtig eigen actiegroepen op. In vrouwengroepen zoals Paarse September, Sister Outsider en Flamboyant lag de focus op de ervaring van lesbische vrouwen, zwarte vrouwen en vrouwen met een migratieachtergrond.